Ajankohtaista tietoa koronaviruksen vaikutuksesta liiton toimintaan (päivitetty 15.10.2020)
15.10.2020 19:40 Uutiset / Liiton etusivu

Tietoa seuroille talven sarjoista ja koronaepidemianehkäisystä

15.10.2020

Hallitus antoi torstaina 15.10.2020 uusia valtakunnallisiaja alueellisia ohjeistuksia koronaepidemian ehkäisemiseksi.

Suomen Hockeyliitto noudattaa Suomen hallituksen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Aluehallintoviraston ja Olympiakomitea linjauksia.

Uusissa ohjeissa hallitus mm. suosittelee, että kaikenikäisten ryhmäharrastustoimintaa on järjestettävä siten, että osallistujien ja seurueiden on tosiasiallisesti mahdollista välttää lähikontakteja. Lisäksi yli 20 hengen yleisötilaisuuksissa on noudatettava tarkoin annettuja ohjeita turvaetäisyyksistä ja hygieniakäytännöistä.

AVI:n ohje on herättänyt monia kysymyksiä aikuisten harrastus- ja kilpailutoiminnan järjestämiseen liittyen. Hockeyliiton hallitus seuraa tilannetta ja tiedottaa seuroja, kun ohjeistus tarkentuu.

Talven indoorhockeykauden ilmoittautuminen on käynnissä normaalisti. Hockeyliitonhallitus on varautunut siihen, että kausi saatetaan joutua viemään läpi poikkeusjärjestelyin. Myös tästä tiedotetaan seuroja asian tarkennuttua.

Toimitaan yhdessä epidemian rajoittamiseksi

Koronavirus aiheuttaa hengitystieinfektion, jonka oireita voivat olla mm. yskä, kurkkukipu, kuume, hengenahdistus, lihaskivut, vatsaoireet ja päänsärky. Yleisötilaisuuteen, yleiseen kokoontumiseen tai julkiseen tilaan, jossa on muita henkilöitä samanaikaisesti, ei saa tulla, jos henkilöllä on lieviäkään sairastumiseen viittaavia oireita.

Koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisaratartuntana. Oikein toteutettu yskimis- ja käsihygienia estää tehokkaasti tartuntoja. Jokainen hockeytoiminnassa mukana oleva henkilö sitoutuu noudattamaan viruksen leviämistä ehkäiseviä toimenpiteitä. Riskiryhmään kuuluvien tai riskiryhmän kanssa samassa taloudessa asuvien tulee käyttää ryhmäharjoitteluun osallistumisessa erityistä harkintaa. Toimintaa saa osallistua vain täysin oireettomat henkilöt.

• Harjoituspaikoilla vältetään turhaa oleskelua.
  • Harjoituksissa ovat mukana vain tarvittavat henkilöt.
  • 1–2 metrin turvavälejä pyritään pitämään aina kuin mahdollista.
  • Ylimääräisiä lähikontakteja vältetään mm. ryhmien välillä.
  • Kasvomaskia tulee käyttää julkisissa tiloissa mm. urheiluhalleissa aina kuin mahdollista varsinkin, jos lähikontaktia ei voida välttää.
  • Kädet pestään tai desinfioidaan ennen ja jälkeen harjoitusten.
  • Käsidesiä on suositeltavaa olla saatavilla harjoituksen aikana ja jokaisen on suositeltava kuljettaa henkilökohtaista käsidesiä mukanaan.
  • Suosittelemme Koronavilkun käyttöä mahdollisten altistumisten jäljittämisen helpottamiseksi.
  • Harjoituksissa käytetään omia harjoitusvälineitä. On suositeltavaa, että vain yksi henkilö käsittelee yhteisiä harjoitusvälineitä (kartiot, pallot, liivit) ja että ne puhdistetaan ennen ja jälkeen käytön.
  • Puku- ja pesuhuonetilojen ei suositella käytettäväksi ja jos niitä käytetään, niin niissä vietetään mahdollisimman lyhyt aika.