Maahockey Suomessa 100 vuotta -näyttely

Julkaistu 14.11.2015

"Maahockey Suomessa 100 vuotta" -näyttely. Juhlavuoden kunniaksi Suomen Hockeyliitto on koonnut kattavan kokoelman maahockeyaiheisia esineitä ja kuvia vuosien varrelta. Kansan keskuuteen maahockey tuli Saksassa opiskelleen Erik von Frenckellin mukana loppuvuodesta 1914. Lajista innostuivat ensiksi naiset, jotka harjoittelivat peliä muutaman vuoden. Vuoden 1918 sisällissota ja sitä seuraavat vuodet katkaisivat maahockeyn täysipainoisen harrastamisen. Talvi- ja jatkosodan jälkeen vuonna 1946 maahockeyn harrastaminen virisi uudelleen Hollannin suurlähettilään pojan Wim van der Vlugthin toimesta. Hollantilaisen seurajoukkueen De Batavierenin vierailu elokuussa 1946 kylvi hockeyinnostuksen Suomeen. Mailapulaa helpotettiin valmistamalla koe-erä puisia hockeymailoja Porvoon kanoottitehtaalla. Mailat olivat kuitenkin joustamattomia ja tärähtivät käsiin palloa lyötäessä. Maahockeyliitto perustettiin vuonna 1950. Liiton ensimmäisiä seuroja olivat Hukat, HJK, Torpan Pojat, HPK ja Nuijamiehet. Helsingin olympialaisissa vuonna 1952 Suomi hävisi Belgialle avausottelun loppuluvuin 0-6 (0-1) joutuen lohdutussarjaan. Loppunumeroista huolimatta Suomi pelasi hyvää ja oikeaoppista hockeytä. Mestaruussarja alkoi pyöriä viiden joukkueen voimalla vuonna 1953. Sarjassa olivat mukana HPK, Nuijamiehet, PK-35, Rauman Lukko ja Torpan Pojat. Vuonna 1970 Suomi osallistui maahockeyn EM-turnaukseen sijoittuen sijalle 16. Urheilun hakuteoksessa "Urheilumme Kasvot" aikakautensa edustaja Erkki Saarinen esitti, että suomalaisilla olisi tässä ulkomailla suurta arvostusta nauttivassa pelissä kaikki mahdollisuudet päästä kansainvälisestikin huomattaviin saavutuksiin, jos sitä laajemmassa määrin ja taloudellista tukea saaden voitaisiin tosimielessä harjoittaa. Suomen Hockeyliitto perustettiin vuonna 1982 taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneen Maahockeyliiton tilalle. Seuraavana vuonna 1983 pelattiin ensimmäistä kertaa myös naisten mestaruussarjaa. 2010-luvulle tultaessa Suomen Hockeyliitto alkoi panostaa lajin tunnettavuuden lisäämiseen ja juniorityön kokonaisvaltaiseen kehittämiseen. Vuonna 2016 Suomen Hockeyliitto järjestää ensimmäistä kertaa historiansa aikana miesten sisähockeyn EM-kilpailut Trio Sport Centerissä (Läntinen Valkoisenlähteentie 52, Vantaa) 15.1.–17.1.2016. Lisätietoja näyttelystä: info@hockeyliitto.com

ABC-team