Suruviesti Hämeenlinnasta: Risto Lemi kuollut
31.12.2018 16:48 Uutiset / Liiton etusivu

Risto Lemi seurajoukkueiden Eurocupissa Barcelonassa 1990

Vuoden lähestyessä loppuaan maahockeyväen tavoitti suruviesti Hämeenlinnasta. Pitkäaikainen hockeyvaikuttaja Risto Lemi oli nukkunut pois 85-vuotiaana 22.12.2018.

Hämeenlinnan Tiikereiden pitkäaikaisen puheenjohtajan uraan kuului monipuolista urheiluvaikuttamista eri lajeissa niin pelaajana, valmentajana, joukkueenjohtajana kuin erotuomarinakin. Risto Lemi toimi pitkään Hockeyliiton hallituksessa 1980-luvulla, sen varapuheenjohtajana ja jäsenenä. Hän oli myös yksi kolmen eri seuran puheenjohtajasta, jotka vuonna 1982 perustivat Suomen Hockeyliiton.

”Tunsin Riston yli 40 vuoden takaa. Hän oli aina kohtelias ja ystävällinen kaikkia, myös meitä vastustajiaankin kohtaan. En ole koskaan edes kuullut mitään arvostelevaa kommenttia hänestä. Hän oli yksi niistä harvoista urheilujohtajista, joka vuodesta toiseen teki pyyteetöntä työtä seuransa – siis toisten eteen. Viimeisen päälle herrasmies! Ymmärrän, että lähimmille menetys on korvaamaton, mutta kyllä hockeyväkikin menetti tässä Riston poismenon johdosta jotain korvaamatonta – SUUREN PERSOONAN", muisteli Kari Saari, liiton kunniapuheenjohtaja ja Lemin kollega liiton perustamisessa vuonna 1982.

Hockeyliiton nykyinen puheenjohtaja Mika Rihtilä muisteli myös Lemiä: "Opin tietämään Riston seuran puheenjohtajana jo pikkupoikana pelatessani jääkiekkoa Hämeenlinnan Tiikereissä. Myöhemmin maahockeyn myötä Risto tuli erittäin hyväksi ja läheiseksi yhteistyökumppaniksi lajin eri kentillä. Risto oli uupumattomasti lajin eteen työtä tehnyt todellinen urheilumies. Vielä viimeisinä vuosinaan Risto nähtiin kentän laidalla seuraamassa hockeypelejä niin Hämeensaaressa kuin Jukolan koulun salissa. Muistan Ristoa lämmöllä ja otan osaa läheisten suruun”.

Hockeyliitto ja suomalainen hockey-yhteisö jää kaipaamaan pitkäaikaista arvostettua lajivaikuttajaa ja ottaa osaa Risto Lemin läheisten suruun.

Linkki Hämeen Sanomien artikkeliin Risto Lemistä https://www.hameensanomat.fi/urheilu/iso-tiikeri-r...