European Hockey Female Leadership Forum järjestettiin 23-24.3.2019
9.4.2019 8:24 Uutiset / Liiton etusivu

European Hockey Female Leadership Forum 23-24.3.2019

Maaliskuussa Euroopan Hockey Liitto (EHF) järjesti ensimmäisen naisille kohdennetun johtajuusforumin, jonne minulla oli ilo osallistua. Tähän forumiin oli kutsuttu kansallisista jäsenliitoista hockeyn piirissä aktiivisesti toimivia naisia, jotka omaavat lajintuntemusta ja intohimoa kehittää hockeytä sekä haluavat osallistua päätöksiä tekeviin toimielimiin kansallisella sekä kansainvälisellä tasolla.

Syy tähän naisten koollekutsumiseen löytyy EHF:n strategisesta linjauksesta joulukuulta 2017, jonka tavoitteena on luoda yhtäläiset mahdollisuudet kaikille jäsenliiton jäsenillä sukupuoleen katsomatta. Tämä strategia heijastuu edelleen myös seuraavaan EHF:n johtokunnan kokoonpanoon, jonne tulee valita vähintään kolme naispuolista edustajaa. Tämän forumin avulla EHF tavoitti aktiivisia hockeynaisia, loi verkoston heille ja kannusti osallistumaan tuleviin johtotehtäviin kuten esimerkiksi asettumaan ehdolle EHF:n seuraavaan hallitukseen sekä eri komiteoihin tai sitten toimimaan kansallisen tason johtotehtävissä.

Forum oli kaksi päiväinen tapahtuman, johon osallistui kaikkiaan 27 osallistujaa 22:sta eri Euroopan maasta. Verkottumien oli tapahtuman yksi tärkeimmistä tavoitteista ja ehdinkin tutustua useaan osallistujaan, mutta tietenkään kahden päivän aikana oli mahdotonta luoda kontakteja kaikkiin osallistujiin. Ruotsin, Tanskan ja Serbian edustajan kanssa pohdimme pienen maan haasteita ja erilaisia yhteistyömahdollisuuksia. Vastaavasti Belgian, Saksan ja Irlannin edustajat jakoivat kokemuksiaan miten hockey kehittyy suurissa maissa esim. miten hallitaan resursseja ja vastataan tarpeisiin, kun pelaajien lukumäärä kaksinkertaistuu 10 vuodessa 25.000 pelaajasta 50.000 pelaajaan. Italian edustan kanssa oli mukava huomata, että olimme olleet samoissa mestarijoukkueiden turnauksissa sekä Italiassa että Suomessa, hän judgen roolissa ja minä pelaajana.

Forumin varsinaisista puhujista kuusi oli naista ja yksi mies. Kaikki puhujat kertoivat oman innostavan tarinansa siitä miten ovat tulleet hockeyn pariin, miten heidän urapolkunsa on edennyt, mitä haasteita matkalla ovat kohdanneet, miten selvinneet niistä ja mitä kaikkea saaneet aikaseksi tähän mennessä. Kaikista puheista paistoi suuri intohimo, usko omaan itseensä ja omaan tekemiseen, uskallus tarttua haasteisiin, mielettömät sattumat ja näkökanta, että asioita voi muuttaa vain osallistumalla rohkeasti päätösten tekoon.

Foorumin lopuksi kaikki osallistujat saivat itsellensä tehtävän miettiä, suunnitella ja asettaa omat tavoitteensa johtamiseen liittyviin asioihin. Nämä tehtävät voivat olla pieniä, suuria, kansallisia tai kansainvälisiä riippuen jokaisen omasta tilanteesta ja halusta. Forumin jälkeen EHF kerää jokaisen tavoitteet ja antaa tukea niiden saavuttamiseksi.

Yhteenvetona foorumin annista voin siteerata Walt Diseny ajatusta, jonka Carole Poncho CEO of BeInnovActiv’ esitti omassa puheessaan:

"First think second believe, third dream, and finally dare".

Englanninkielinen kooste EHFL forumista löytyy EHF:n sivuilta: https://eurohockey.org/an-inspirational-weekend/

Teksti: Minna Mäkelä