Maahockey kausi käynnistettiin viikonloppuna 13.-14.4.2019
29.4.2019 21:48 Uutiset / Liiton etusivu

Innostavan viikonlopun päätteksi pelattiin naisten ystävyysottelu Porvoo Hc vs. Muu Suomi.

Maahockeykausi käyntiin

Maahockeykausi polkaistiin käyntiin Helsingissä Velodromin stadionilla lauantaina ja sunnuntaina Suomen Hockeyliiton järjestämässä kauden avaustapahtumassa. Lauantaina Liiton kehityspäivässä koulutettiin valmennusta ja erotuomareita sekä käytiin läpi sääntöuudistuksia. Päivä päättyi sääntömääräiseen kevätkokoukseen, jossa hyväksyttiin vuoden 2018 tilinpäätös.

Sunnuntain avasi ottelu, jossa kohtasivat miesten viime kauden suomenmestari Kilpparit Turusta sekä muun Suomen joukkueiden pelaajista koottu joukkue. Ottelussa Kilpparit näyttivät, etteivät turhaan mestaruutta viime kaudella voittaneet ja veivät ottelun loppulukemin 7-1.

Ottelun jälkeen kentän valtasivat maalivahdit, joille oli järjestetty oma maalivahtiklinikka. Paavo Ondreka ja Daniel Wilkinson Helsingin ABC Teamista olivat suunnitelleet maalivahdeille hikisen puolitoistatuntisen eikä sangen kolea kevätsää varmaan haitannut ketään tähän treeniin osallistunutta.

- Päällimmäisenä jäi mieleen tekniset ja hyvät harjoitteet, kertoi tunnelmiaan maalivahtiklinikan jälkeen Porvoo HC:n naisten maalivahti Minna Tirkkonen. Äänen käyttöön kiinnitettiin myös huomiota. Miten ohjata puolustajia yhteisesti sovitulla tavalla. Harjoitteet olivat loppuun asti mietittyjä ja laadukkaasti toteutettuja, Tirkkonen jatkoi.

Mukana maalivahtiklinikassa oli myös Porvoon miesten maalivahti Juho Salmi. Hän aloitti lajin parissa pelaten Porvoon maalissa juuri päättyneen indoor-kauden.

- Minulle klinikka oli todella mukava kauden aloitus, kun pääsi ensimmäisen kerran kokeilemaan torjumista ulkona, vuosia kaukalopallo- ja jääkiekkomaalivahtina pelannut Salmi sanoi. Klinikassa käytiin paljon perusasioita läpi. Klinikka oli erittäin hyvin suunniteltu ja siitä jäi monta hyvää harjoitetta, joita voimme hyödyntää omissa treeneissä.

- On todella hienoa, että liitto järjesti tällaisen tapahtuman, jossa pelaajat pääsivät aloittamaan kautensa hyvissä ajoin ennen sm-sarjan alkua. Suurimmat höyryt on päästetty kattilasta ja tekeminen harjoituksissa on varmasti paremmalla tasolla, Kommentoi Markku Heino.

- Tapahtumarikas viikonloppu käynnisti vilkkaan kesäkauden, jonka merkittävin tapaus on elokuussa Velodromilla pelattava miesten EM-turnaus, kertoi Suomen Hockeyliiton puheenjohtaja Mika Rihtilä. Heinäkuussa U16 pojat pelaavat Bulgariassa EM-turnauksessa ja liitto on jälleen mukana myös Olympiakomitean SM-viikkotapahtumassa. Ja kaiken päälle kotimaiset sarjat toukokuun alusta alkaen. Toivottavasti kesäkaudella saadaan jälleen mukaan uusia harrastajia ja lajin ystäviä ja ihmisiä löytää katsomoihin runsaslukuisesti, Rihtilä kommentoi.

Päivän lopuksi pelattiin vielä toinen ottelu, jossa vastakkain asettuivat nyt vuorostaan naisten viimevuoden suomenmestari Porvoo HC ja muun Suomen joukkueista koottu joukkue. Ottelun ensimmäinen neljännes oli molemmilta joukkueilta pientä hakemista, mutta muu Suomi tuntui hallitsevan peliä. Toisella neljänneksellä Porvoo pääsi vauhtiin mukaan ja peli oli puolin ja toisin tasaista. Porvoo sai monta maalipaikkaa, mutta viimeistely ontui ja lukemat pysyivät nollassa. Myös kolmas erä mentiin ilman maaleja.

Viimeisen neljänneksen alussa Porvoo viimein onnistui maalinteossa, kun Charlotta Andersson pääsi Reeta Malkamäen syötöstä laukomaan Porvoolle 1-0. Muu Suomi ei kovasta yrityksestä huolimatta onnistunut murtamaan Porvoon puolustusta, joten Anderssonin maali jäi ottelun ainokaiseksi ja Porvoo kuittasi tästä ystävyysottelusta voiton kotiin.

Sunnuntaina oli myös naisten maajoukkuetoiminnan kick-off. Lähes 15 vuoden vuoden jälkeen Suomi aloittaa naisten maajoukkueen toiminnan.

Sarjat pyörähtävät käyntiin toukokuun alussa. 4.5. pelataan ensimmäinen naisten SM-turnaus Velodromilla, Helsingissä. Heti turnauksen jälkeen on miesten maajoukkueen ensimmäinen harjoitusottelu. Seuraavana päivänä su 5.5. pelataan vielä toinen miesten maajoukkueen harjoitusottelu St Petersburg HC:tä vastaan. Samana päivänä käynnistyy myös U14 poikien pelit Helsingin Velodromilla.

teksti: Reija Jokinen