Kilpailutoiminta uudistuu Suomessa
17.10.2019 15:48 Uutiset / Liiton etusivu

Sisähockeykauden alkuun on kuukausi jäljellä ja kilpailuvaliokunnassa on täysi tohina päällä talven turnausten ja tapahtumien organisoimisessa. Sarjailmoittaumiset päättyivät 14.10., jonka jälkeen päästään sarjaohjelmien kimppuun. Tulevana indoorkautena Jouni Lounaskorpi toimii aikuisten sarjojen sarjapäällikköinä (naisten ja miesten SM-sarjat sekä 1.divisioona), Olli Vesakoski puolestaan vastaa kaikista juniorisarjoista (U16 SM sekä U12 junnuhockey).

Tulevan kauden kilpailuvaliokunnan yksi suuri päämäärä on tuomaritoiminnan kehittäminen. Tuomareita on Suomessa valitettavan vähän ja kuluneena kesänä samat harvat tuomarit joutuivat melkoiseen myllyyn valtavien pelimäärien alla. Ongelmaa pohdittiin hallituksen sekä seurojen toimihenkilöiden kanssa Hyvinkäällä Hockeyliiton kehityspäivässä 28.9. Tulevana indoorkautena hockeyliitto pyrkii laajentamaan tuomarivalikoimaa sekä kouluttamaan kiinnostuneita tuomareita eri paikkakunnilla. Lisäksi joukkueet halutaan osallistaa paremmin tuomaritoimintaan tulevaisuudessa. Tavoite on että jokaiselta joukkueelta tulee jatkossa löytymään muiden toimihenkilöiden lisäksi myös yksi tuomari, joka on normaali eurooppalainen käytäntö hockeytoiminnassa.

Myös SM-sarjojen joukkueet pyydetään toimittamaan tuomari kuhunkin turnaukseen. Valtavaa tuomarointitaakkaa ei joukkueille tietysti ole tarkoitus lykätä, vaan kukin joukkue toimittaa yhteen tai kahteen otteluun tuomarin keventämään liiton tuomareiden vihellystaakkaa. Tuomareille järjestetään myös koulutus ennen ensimmäisiä vihellyksiä, jotteivat pelaajat joudu ihan kylmiltään pillin ääreen. Finaalipäivän miesten ja naisten kuumiin mitaliotteluihin liitto pyrkii järjestämään erillisen tuomarin EHF:ltä.

Kilpailuvaliokunta ottaa toimintaan mielellään lisää tuomareita mukaan ja maksaa tuomareille korvauksia otteluista. Jos olet kiinnostunut hockeytuomaroinnista tai tunnet jonku joka voisi liittyä tuomaritoimintaan mukaan, laita rohkeasti asiasta viestiä osoitteeseen kilpailu@hockeyliitto.com

Kilpailuvaliokunnan puolesta toivotan kaikille pelaajille ja joukueille menestyksekästä sekä jännittävää sisähockeykautta 2019-2020

Olli Vesakoski,

Kilpailuvaliokunnan pj