Hockeyn moniosaaja Otto-Petteri Ventelä
16.6.2020 22:58 Uutiset / Liiton etusivu

Hockeyn moniosaaja Otto-Petteri Ventelä

Keväällä Hockeyliitossa järjestettiin ensimmäisen kerran Maahockeyn ohjaaja- kurssi, jota on vetänyt pitkän linjan maahockeypelaaja ja -valmentaja Otto-Petteri Ventelä. Ventelä pelaa itse tällä hetkellä miesten SM-sarjaa Hämeenlinnassa HT-85 riveissä. Valmennushommia Ventelällä on kun hänet on valittu poikien U18 maajoukkueen päävalmentajaksi.

Miten sinusta tuli hockeypelaaja? Mikä sai sinut kiinnostumaan?

Pääsin kokeilemaan juniorina pikkuveljen kavereiden kautta parina kesänä lajia, ja käytiin Tallinnassakin hockeyleirillä. Sen jälkeen aikuisena oli suhteellisen helppoa lähteä kokeilemaan uudestaan, kun yritettiin saada Kilppareihin pelaamaan. Lopullisesti olen jäänyt lajiin armeijan jälkeen, kun jääkiekon pelaamisesta ei tullut enää mitään ja sain lajin parista työ- ja opiskelupaikan. Itse laji kiinnosti, sen takia että se tuntui helpommin opittavalta itselle. Tämän lisäksi avautui vielä mahdollisuus päästä ulkomaille turnauksiin, joka vaikutti silloin kiinnostavalta.

Olet opiskellut paljon sekä liikunnasta, valmentamisesta että hockeystä. Mitä ja missä? Ja mitä se on antanut sinulle?

Lukio aikana liikunta-ala alkoi kiinnostaa enemmän ja enemmän. Vuosi armeijan jälkeen minulle tarjottiin mahdollisuutta työskennellä hockeyliitolle ja suorittaa samalla oppisopimuksella liikuntaneuvojan tutkinto Pajulahdessa. Itse liikuntaneuvojan koulutus opetti lisää ohjaamisesta ja antoi työkaluja seuratoimintaan.

Koulun ja työskentelyn aikana aloin valmentaa myös silloista u-16 poikien maajoukkuetta, jonka takia varmaankin sain mahdollisuuden osallistua ehf:n coaches for Europe -ohjelmaan (C4E). Ohjelmassa ja sen avulla opin lähestulkoon kaiken mitä tällä hetkellä tiedän hockeysta. Ennen ohjelmaa tietoni perustui siihen mitä olin Suomessa muilta oppinut ja mitä olin YouTubesta videoita katsomalla saanut. Ohjelmassa näin myös erilaisia valmennuskulttuureita ja tyylejä valmentaa ja ohjata, joista olen poiminut parhaiten itselleni sopivaksi.

Pari vuotta takaperin aloitin myös opinnot Haaga-helia ammattikorkeakoulussa Vierumäellä Liikunnan ja vapaa-ajan ohjaajan koulutusohjelmassa. Vierumäen koulutus on antanut lisäperspektiiviä ohjaamiseen ja myös samalla antanut tietoa, miten seuran ja liiton pitäisi toimia sekä erilaisia tapoja, miten niitä voidaan johtaa. Tämän lisäksi olen päässyt opiskelemaan myös kouluttajuutta.

Mitkä ovat tämän hetkisen urasi kohokohtia?

Omalla pelaajauralla on moniakin riippuen mistä lähtökohdasta halutaan hakea. Valmentajana voisi sanoa HT:n u16 Suomen mestaruus ja u18 maajoukkueen ensimmäinen voitto Konyan kisoissa 2018.

Mikä on mielestäsi valmentajan tärkein ominaisuus?

Näitäkään ei voi valita vain yhtä. Monipuolisuus on tärkeää. Se, että osaa opettaa, motivoida ja ymmärtää toimivansa ihmisenä ihmisten kanssa. Myös taito sopeutua ja kehittyä on erittäin tärkeää.

Mikä on pelaajan tärkein ominaisuus?

Halu oppia ja kehittyä.

Mitä odotat tulevaisuudelta? Harrastatko muita lajeja? Miksi juuri hockey valikoitui sinun lajiksesi?

Olisi hyvä nähdä hockeyn kehittyvän Suomessa ja myös maailmalla näkyvämmäksi ja isommaksi lajiksi. Harrastukset vaihtelevat itsellä suhteellisen usein, mutta useamman vuoden ne ovat pääosin olleet tukena fysiikan kehittämiselle hockeyta varten.

Ylempänä jo selitin tuota, mutta yksinkertaisuudessaan vasenkätisenä rightin puolen pelaajana muissa lajeissa, alkuun pääseminen tuntui helpolta. Paremmin lajiin tutustuessa into kehittyä ja toimia lajin parissa vain kasvoi ja jatkaa kasvamistaan.

Mitä haluat vielä kertoa hockey-yhteisölle?

Jaksakaa pitää positiivinen asenne nykyisen tilanteen keskellä ja yritetään pitää hockey Suomessa harrastamalla ja tuomalla lisää jäseniä hockeyn pariin. Muistakaa jakaa parhaat muistonne lajin parissa, niin saadaan rakennettua tarina lajin ympärille.

Kuva: Rainer Lönnbäck