Ohjeistus turnauksiin ja niiden järjestelyihin koronavirusepidemian aikana - päivitetty 20.11.2020
9.11.2020 22:04 Uutiset / Liiton etusivu

Suomen Hockeyliitto

Päivitetty 20.11.2020

OHJEISTUS TURNAUSMUOTOISTEN SARJOJEN TOTEUTTAMISEEN KORONAVIRUSPANDEMIAN AIKANA

Tämä ohjeistus on voimassa toistaiseksi. Ohjeistusta päivitetään tarvittaessa pandemiatilanteen muuttuessa.

Hockeytoiminnassa tulee noudattaa:

Valtioneuvoston

Aluehallintoviraston sekä

THL:n ohjeistuksia

Järjestävän seuran tulee ennen turnausta sarjapäällikön kanssa ohjeistaa vierailevia seuroja paikallisista ohjeistuksista.

Koronan leviämisen ehkäisemiseksi, ohjeet on käytävä läpi etukäteen seuran/joukkueen sisällä.

Koronaviruksen ehkäisemiseksi hockeytä ei tule pelata eikä harjoitella, jos sinulla on pieniäkään sairauden oireita. Koronavirus aiheuttaa hengitystieinfektion, jonka oireita voivat olla mm. yskä, kurkku- kipu, kuume, hengenahdistus, lihaskivut, vatsaoireet ja päänsärky Paikalle ei saa tulla, jos on mitään sairastumiseen viittaavia oireita.

Oireisen on hakeuduttava koronavirustestiin ja omaehtoiseen karanteeniin ohjeistuksen mukaisesti.

Kasvomaskia käytetään ennen ja jälkeen pelin, mikäli lähikontaktia ei voida välttää. Kasvomaskin käytössä huomioidaan siihen liittyvät ohjeet.

Suomen Hockeyliiton korona-työryhmä on päättänyt 20.11.2020 tulleiden uusien alueellisten määräysten pohjalta, että turnaukset pelataan ilman yleisöä toistaiseksi.

Yleistä joukkuetoiminnassa turnauksiin osallistuessa

Turnauksiin tulevat vain tarvittavat henkilöt: pelaajat, valmentajat, toimihenkilöt ja välttämättömät huoltajat. Valmentajat, toimihenkilöt ja huoltajat käyttävät kasvomaskia aina kun se on mahdollista myös pelin aikana.

Riskiryhmiin kuuluvia suositellaan noudattavan erityistä varovaisuutta turnaukseen osallistuessa sekä huomioimaan paikallinen tautitilanne.

Turnauksissa kirjataan kaikki tapahtumaan osallistuneet (pelaajat, valmentajat, ottelun toimihenkilöt) Nämä henkilöt tulee olla kirjattuna Torneopaliin. Joukkueilta vaaditaan erityistä huolellisuutta, että kaikki pelaajat ja toimihenkilöt löytyvät Torneopalista. Jos joukkueen mukana on muita henkilöitä, kuten huoltajia, joukkueen vastuulla on kirjata nämä henkilöt omaan tietoonsa tartuntojen jäljittämistä varten.

Pelaajille suositellaan henkilökohtaisen käsidesin mukana kuljettamista.

Kaikkia joukkueen yhteisiä varusteita ja asuja käsittelee mahdollisuuksien mukaan vain yksi henkilö.

Jokaisella pelaajalla on oma henkilökohtainen juomapullo.

Huolehditaan yleisten tilojen hygieniasta, vaikka siivous ei kuuluisikaan joukkueen vastuulle.

Ennen turnausta

Koronaviruksen oireiden tiedostaminen ja tunnistaminen. Vähänkään oireisena ei koskaan osallistuta otteluihin tai muihin joukkueen yhteisiin tapahtumiin.

Oireiden tunnistaminen, suositukset yms. tulee käydä läpi kaikkien joukkueen jäsenien kanssa. Joukkueen huoltajan suositellaan käyttävän tilanteeseen vaadittavia välineitä (hengityssuojain, suojakäsineet tms.)

Matkustaessa pyritään kaikissa tilanteissa turvaamaan 1-2 metrin turvavälien toteutuminen.

Saapuminen ottelupaikalle ja poistuminen ottelupaikalta

Vältetään turhan aikaisin ottelupaikalle saapumista.

Joukkue valvoo sisäisesti, että kaikki noudattavat ohjeistuksia ja opastuksia.

Ottelupaikalta poistutaan mahdollisimman pian ottelun/turnauksen jälkeen.

Pukuhuone käytännöt

Puku- ja pesuhuonetiloja ei käytetä tai niiden käyttö rajoittuu samaan harrastustoimintaan osallistuvien ryhmään kerrallaan. Turnauksen järjestäjän tulee mahdollisuuksien mukaan järjestää jokaiselle joukkueelle oma pukuhuone tai sitten käyttö pitää suunnitella niin että samassa pukuhuoneessa ei ole kahta joukkuetta samaan aikaan.

Tarvittaessa pukeutuminen ja peseytyminen porrastetaan pienryhmiin, niin että turvavälit säilyvät.

Hygieniavälineitä (shampoo, deodorantti, shampoo, yms.) ei saa lainata.

Pukuhuoneet jätetään siistiin kuntoon ja kaikki roskat laitetaan roskakoriin.

Henkilökohtaisia tai joukkueen varusteita, tavaroita tai vaatteita ei säilytetä pukuhuoneissa, ellei joukkueella ole koko turnauksen ajan sama pukuhuone yksinään käytettävissä ja se on mahdollisuus lukita.

Seuraava joukkue saa mennä pukuhuoneeseen vasta, kun edellisen joukkueen joukkueenjohtaja on antanut siihen luvan. Vältetään turhaa odottelua ja jonottamista velodromin sisäaulassa.

Mahdollisuuksien mukaan suositellaan, että pelaajat tulevat paikalle pelivarusteet puettuna ja peseytyvät kotioloissa aina kun se on mahdollista.

Käsien pesu ja desifiointi aina pukuhuoneeseen tultaessa.

Ottelupalaverit pidetään mahdollisuuksien mukaan ulkotiloissa ja huomioidaan turvavälit.

Turvavälit ja hygienia ottelupaikalla

Pelikentän ulkopuolella pyritään säilyttämään turvavälit 1-2 metriä ja vältetään ristiin kulkemista. Edelleen tarpeettomia fyysisiä kontakteja tulee välttää. Tämä on lähes mahdotonta pelissä.

Kättelyä ei suoriteta ennen peliä tai pelin jälkeen.

Toiminta kentällä

Peliin osallistuvat menevät saliin vasta, kun edelliset osallistujat ovat lopettaneet oman pelinsä ja poistuneet salista. Oman pelin alkamista ei mennä odottamaan saliin.

Käsihygieniaan kiinnitetään erityistä huomiota. Kädet pestään huolellisesti ennen ja jälkeen pelin. Käsidesiä on oltava saatavilla myös pelin aikana.

Pelin aikana kentällä on ainoastaan pelaavien joukkueiden pelaajat ja toimihenkilöt sekä tuomarit ja toimitsijat.

Seuraavaksi pelaava joukkue lämmittelee tulevan pelinsä (vieras/koti) ulkona.

Ei kättelyä ennen eikä jälkeen pelien.

Maalin juhlinta sallittu lähikontakteja välttäen, ainoastaan kentällä olevat pelaajat osallistuvat juhlintaan.

Ei joukkokokoontumisia esimerkiksi loukkaantumistilanteissa.

Mikäli joukkueella on yli tunnin pelitauko, suositellaan joukkueen poistumista paikalta turhien kontaktien välttämiseksi.

Joukkueen mahdollinen altistuminen ja karanteeni

Jos joukkueen jäsenellä ilmenee koronavirusinfektioon viittavia oireita, edellisen vuorokauden aikana lähikontaktissa olleet asettavat itsensä karanteeniin, kunnes testitulos on selvillä. Jos tulos on negatiivinen, altistuneiden karanteeni voidaan lopettaa.

Jos koronavirustesti on positiivinen, tartuntatautilain mukaisesti alueen tartuntataudeista vastaava lääkäri tekee epidemioiden selvitystä ja tartunnan jäljittämistä ja määrittää karanteeniin asetettavat henkilöt. Karanteeniaika on viruksen mahdollinen itämisaika.

Joukkueen altistumisriskiä voidaan vähentää minimoimalla lähikontakteja ja välttämällä pitkäaikaista yhdessäoloa suljetuissa tiloissa (esim. linja-auto). Joukkueen yhteisissä kulkuneuvoissa (henkilöauto, linja-auto, lentokone) on koko joukkueen suositeltava käyttää kasvomaskeja oireettomien tartuntojen ehkäisemiseksi.

Kun joukkueessa on todettu tartunta, pyydetään siitä ilmoittamaan pikimmiten myös kilpailuvaliokunnallesähköpostitse kilpailuvaliokunta@hockeyliitto.com

Joukkueen johtaja/valmentaja vastaa siitä, että annettuja ohjeita noudatetaan.