Seuraparlamentissa pohdittiin tulevaa kautta
16.3.2021 12:15 Uutiset / Liiton etusivu

Seuraparlamentissä seuroilla on mahdollisuus vaikuttaa lajiin.

Hockeyliiton seuraparlamentti kokosi yhteen lähes kaikkien hockeyseurojen edustuksen pohdiskelemaan tulevaa kautta. Etäyhteydellä toteutettu malli saikin seuroilta kiitosta niin hyvästä keskustelusta kuin runsaasta osanotosta.

Seuraparlamentin tavoitteena on auttaa liiton kilpailuvaliokuntaa tulevan kauden suunnittelussa. Seuroilta kartoitettiin niin alustavaa osanottoa sarjoihin kuin toiveita tulevan sarjan osalta. Monenlaista mielipidettä olikin siitä, olisiko järkevämpää pelata sarjat esimerkiksi yksittäisinä viikonlopun turnauksina (esimerkiksi hockey5) vai pidempinä sarjoina. Osa kannatti pelejä iltaisin, kun taas pitkämatkalaisille ajatus on mahdoton. Toisaalta toivottiin väljyyttä pelipäiviin, jotta muidenkin pelien seuraamiseen olisi aikaa, toisaalta väljempiä kalentereita, jotta joka viikonloppu ei olisi pelejä.

Kun pelataan montaa sarjaa, niin kilpailukalenterista tulee helposti raskas. Esimerkiksi monien junnujen vanhemmat pelaavat itse, jolloin pelejä tulee helposti useimmille kesäviikonlopulle. Kilpailukalenterein rakentaminen ei olekaan helppo tehtävä, kun huomioitavana on niin kansainvälinen kisakalenteri kuin Suomen monet sarjat.

Pidemmältä matkaavat joukkueet toivoivat, että miesten ja naisten pelit olisivat samoina päivinä, jolloin matkakuluja olisi helpompi yhdistään. Junnupelien yhteydessä voisi myös olla vaikka sekajoukkueiden veteraanipelejä, jolloin monet vanhemmat tai ei niin kilpailuhenkiset pelaajat voisivat tulla pitämään yllä lajitaitoja ja seurustelemaan muiden harrastajien kanssa.

Höntsää ja kilpasarjaa sekaisin

Monella seuralla täyden kentällisen kokoaminen ulkohockeypeleihin tuottaa hankaluutta ja keskustelussa oli erilaisia variaatioita sekajoukkueista höntsäturnauksiin. Ison kentän pelit ovat tärkeitä varsinkin maajoukkuepelaajille, mutta toki myös lajin luonteen takia. Ei pidä unohtaa myöskään maahockeyn liitolle tuomaa olympialajistatusta.

Seuraparlamentissa mietittiinkin, kuinka tärkeää seuroille on saada oma joukkue SM-sarjaan ja onko yhdistelmäjoukkueet tai vapaiden pelaajien urheilijapankit hyvä tapa värvätä kiinnostuneita pelaajia mukaan. Kun pelaajia on rajoitetusti, seurojen ja pelaajien siirtokuviot eivät saisi olla esteenä joukkueiden muodostukselle. Pelajä voisi toki pelata myös pienemmillä kokooonpanoilla ja isoja pelejä mallilla maajoukkue vs. muu Suomi.

Hockey5 koettiin hyväksi tavaksi houkutella lajin pariin niin uusia pelaajia kuin seuroja. Toiveena oli, että pelejä pystyttäisiin järjestämään myös muualla kuin pääkaupunkiseudulla ja mahdollisesti myös niillä paikkakunnilla, jossa vanhoja pelaajia on joskus ollut, kuten Tampereella.

Social hockey ja lajin kehittäminen

Edelleen toiveena on, että seurat järjestäisivät omia höntsäturnauksia tai muita vapaamuotoisia ”social hockey” -pelipäiviä. Vapaaehtoisia näihin tuntuu olevan vaikea saada ja myös täysi kalenteri voi olla ongelmallinen. Parlamentissä ideoitiin myös kutsuturnausta, johon voisi houkutella seurajoukkueita naapurimaista tai Euroopasta. Ideaa täytyy viedä eteenpäin, kunhan koronatilanne helpottaa.

Seuroilta kyseltiin myös, miten liitto voisi tukea niiden toimintaa parhaiten. Esimerkiksi kouluihin voisi toimittaa hockeysettejä tai muuta materiaalia. Myös koulujen väliset turnaukset voisivat olla hyvä tapa saada lajin pariin uusia nuoria.