Vuoden urheilijat 2023 valittiin eilen!

Eilen 11.1.24 Urheilugaala valitsi vuoden parhaat ja vuoden urheilijalle tuli murskaava äänivyöry! Lauri Markkanen on Vuoden urheilija. Markkanen on ensimmäinen koripalloilija, joka on valittu vuoden parhaaksi urheilijaksi.

@urheilutoimittajat valitsi HT:n Santeri Määttäsen vuoden maahockeypelaajaksi 2023. Valinta on Sandylle toinen peräkkäinen, sillä hänet valittiin parhaaksi myös 2022. Hockeyliitto onnittelee Sandyä!

@urheilutoimittajat chose HT player Santeri Määttänen as field hockey player of the year in 2023. The selection is Sandy’s second in a row, as she was also selected as the best in 2022. Hockeyliitto congratulates Sandy!

Markkanen sai äänestyksessä 126 ykkössijaa ja 1 998 pistettä. Toiseksi äänestyksessä sijoittui seiväshyppääjä, MM-kisojen pronssimitalisti Wilma Murto (1 879 pistettä ja 48 ykkössijaa) ja kolmanneksi ralliautoilun maailmanmestari Kalle Rovanperä (1 645 pistettä, 29 ykkössijaa).

Vaikka pisteissä Markkasen ja Murron ero oli pieni, Vuoden urheilija -valinnassa ykkössijat ratkaisevat, ja niitä Markkasella oli selkeästi enemmän.

Kymmenen eniten pisteitä saaneen listan täydentävät jalkapalloilija Lukas Hradecký (17 ykkössijaa), judoka Martti Puumalainen (6 ykkössijaa), golfaaja Sami Välimäki (4 ykkössijaa), jääkiekkoilija Mikko Rantanen (1 ykkössija), aitajuoksija Reetta Hurske, hiihtäjä Kerttu Niskanen (1 ykkössija) ja tennispelaaja Harri Heliövaara.

TOP 10

Vuoden urheilija -äänestys 2023

1. Lauri Markkanen

2. Wilma Murto

3. Kalle Rovanperä

4. Lukas Hradecký

5. Martti Puumalainen

6. Sami Välimäki

7. Mikko Rantanen

8. Reetta Hurske

9. Kerttu Niskanen

10. Harri Heliövaara

Maahockey Santeri Määttänen

Markkanen got 126 first places and 1998 points in the voting. Pole vaulter, World Championship bronze medalist Wilma Murto (1879 points and 48 first places) took second place in the voting, and rally car world champion Kalle Rovanperä came third (1645 points, 29 first places).
Although the difference in points between Markkanen and Murro was small, in the Athlete of the Year selection, first places are decisive, and Markkanen clearly had more of them. The list of ten with the most points is completed by footballer Lukas Hradecký (17 first places), judoka Martti Puumalainen (6 first places), golfer Sami Välimäki (4 first places), ice hockey player Mikko Rantanen (1 first place), hurdler Reetta Hurske, skier Kerttu Niskanen (1 first place) and tennis player Harri Heliövaara.