Suomi järjestää maahockeyn nuorten EM-kilpailut 2022
24.3.2021 13:32 Uutiset / Liiton etusivu

Suomen nuoret pääsevät pelaamaan Euroopan mestaruuksista kotikentällä 2022.

Euroopan Hockeyliitto (EHF) on myöntänyt Suomelle nuorten EM-kilpailujen järjestelyoikeudet. Suomessa järjestetään miesten tason III-ottelut. Suomi järjestää kilpailut Helsingissä 24.-30.7.2022.

Tällä hetkellä Suomessa kasvaa uusi sukupolvi taitavia hockeynuoria, jotka ovat hakeneet kansainvälistä tuntumaa niin 18-vuotiaiden EuroHockey turnauksesta 2018 Turkista ja 16-vuotiaiden pienen kentän maahockey peleistä Albaniasta 2019. Edellinen aktiivikausi osui 90-luvulle, jolloin nuorten maajoukkue osallistui niin Pohjoismaisiin mestaruuskilpailuihin 1994 Oslossa Norjassa ja 1997 Kalmarissa Ruotsissa. Nuorten EM-kisoissa Suomen junioreiden maajoukkue oli viimeksi 1995 Prahassa, samaan aikaan kun Suomen miesten jääkiekkomaajoukkue voitti ensimmäisen maailmanmestaruutensa.

- Nuorten EM-kilpailut ovat hieno paikka esitellä lajiamme kansallisesti ja tarjota nuorille pelaajille laadukkaita kansainvälisiä otteluita. Meillä on kokemusta jo parin viime vuoden ajalta kansainvälisten kisojen järjestämisestä ja toivomme, että saamme taas paljon vapaaehtoisia kerättyä järjestämään tätä hienoa tapahtumaa, Hockeyliiton puheenjohtaja Otto-Petteri Ventelä iloitsee kisaisännyydestä.

EM-kilpailut jakaantuvat eri tason mestaruuskilpailuihin maiden rankingsijoitusten mukaisesti. Suomessa tullaan näkemään kolmostason kisaturnaus. Turnaukseen voi osallistua alle 21-vuotiaat nuoret. Osallistujien alaikäraja on 15-vuotta.

Suomen lisäksi divisioonassa pelaavat Kypros, Gibraltar, Liettua, Portugali, Sveitsi, Slovenia ja Ukraina.

Suomen Hockeyliitto järjesti edellisen kerran kansainvälisen turnauksen vuonna 2019, jolloin Helsingin Velodomilla pelattiin miesten EM-kilpailut, Championship IV. Suomi on aikaisemmin isännöinyt miesten sisähockeyn EM-turnauksen 2016 Vantaalla, maahockeyn PM-kilpailut 2000 Velodromilla ja naisten EM-karsintaturnauksen vuonna 1998 niin ikään Helsingissä.

2022 EuroHockey Junior Championship III Miehet, 24.-30.7.2022, Helsinki, Suomi

Lisätietoa EHF:n sivuilta