U18 -nuoret kohti Turkkia ja EM-kisoja

U18 -nuoret kohti EM-kisoja

Suomen alle 18-vuotiaiden poikien maajoukkue osallistuu heinäkuussa 10-15 päivä ikäluokkansa EM-turnaukseen Alanyassa Turkissa. Joukkue pelaa Championship II -tason A-lohkossa. Muut turnaukseen osallistuvat maat ovat Bulgaria, Kroatia, Ranska, Turkki ja Ukraina. Joukkueet pelaavat yksinkertaisen sarjan eli kaikki kerran toisiaan vastaan. Voittaja nousee vuodeksi 2025 I-tasolle ja turnauksen heikoin joukkue putoaa III -tasolle. Suomi on osallistunut U18 -ikäluokan EM-kisoihin ainoastaan kerran aikaisemmin, vuonna 2018 Konyassa, Turkissa. Tuolloin tuloksena oli kovassa seurassa oli yksi voitto 2-1 avauspelissä Unkaria vastaan ja neljä tappiota neljässä ottelussa ja kova vastus on myös tällä kertaa tiedossa. Joukkue lähtee kuitenkin turnaukseen tavoitteena parantaa vuoden 2018 tulosta.

Joukkue on aloittanut valmistautumisen tammikuussa 2023 ja takana on toistaiseksi kuusi leiripäivää. Lisäksi ryhmä on pelannut kaksi harjoituspeliä miesten maajoukkueringin ympärille koottua Muun Suomen joukkuetta vastaan.

Ryhmästä 9 pelaajaa kuului kesällä 2022 Helsingissä pelattuun U21 EM-turnauksen joukkueeseen, joten kokemusta kovista kansainvälisistä otteluista on heillä tuosta turnauksesta. Lisäksi Jobanvir Khaira, Lauri Ondreka sekä Elmeri Rihtilä olivat pari vuotta alaikäisinä vuonna 2019 mukana Suomen U16-joukkueessa EM-kisoissa Bulgariassa. Loput pelaajat ovat ensikertalaisia kansainvälisissä maajoukkuepeleissä.

Seurajoukkueiden europeleistä arvokasta kokemusta oli toukokuun lopulla hankkimassa Vantaan HC:n ja HC Kilpparin matkassa yhteensä 10 joukkueen pelaajaa. Erityishuomiona, että Vantaan HC:n riveistä Turkin Kirklarelissa Joban Khaira palkittiin turnauksen parhaana maalivahtina ja Elmeri Rihtilä turnauksen parhaana pelaajana - siis miesten sarjassa.

Joukkueen päävalmentajana toimii Attila Farkas, fysioterapeuttina ja fysiikkavalmentajana Kimmo Lassila, apuvalmentajana ja varajoukkueenjohtajana Jarmo Ruohonen sekä joukkueenjohtajana Mika Rihtilä.

Joukkueen matkaa kohti Alanyan kisoja voi seurata #roadtoalanya2023. Kisojen aikana reaaliaikainen tulospalvelu toimii Euroopan Hockeyliiton kanavalta.

Erotuomariksi meiltä lähtee Simo Mäkelä joka jo pyörähti muutama viikko sitten Turkissa seurajoukkueen matkassa.

Onnea matkaan FIN U18 !

≈==================

U18 Boys heading the European Championships tournament !

Finland's under-18 boys' national team will participate 10-15 July in the EHC tournament of their age group in Alanya, Turkey, in July. The team plays in the A group of the Championship II level. The other countries participating in the tournament are Bulgaria, Croatia, France, Turkey and Ukraine. The teams play a round robin series, i.e. everyone plays against each other once. The winner will move up to level I for 2025, and the weakest team in the tournament will drop to level III. Finland has participated in the U18 European Championships only once before, in 2018 in Konya, Turkey. At that time, there was one win in the 2-1 opener against Hungary and was then four losses in four matches in a very tough competition, and tough opposition is also ahead this time. However, the team goes to the tournament with the goal of improving the result of 2018.

Team has started preparation in January 2023 and so far six training camp days have been completed. In addition, the group has played two test matches against united Finland Senior team gathered around the men's national team group.

Nine players from the U18 team were part of the U21 EHC tournament team played in Helsinki summer of 2022, so they have experience of tough international matches from that tournament. In addition, Jobanvir Khaira, Lauri Ondreka and Elmeri Rihtilä were as couple of years underage in 2019 with the Finnish U16 team at the European Championships in Bulgaria. The rest of the players are first-timers in international national team games.

At the end of May, 9 team members gained valuable experience of international games with men senior teams Vantaa HC and HC Kilppari participating in European Hockey Federation club Championship tournaments. As a special note, in Kirklareli, Turkey from Vantaa HC squad Joban Khaira was awarded as the best goalkeeper and Elmeri Rihtilä as the best player of the tournament - that is, in the men's series.

Our umpire is Simo Mäkelä, who already played a few weeks ago in Turkey during the club team's tournament.

Tournament results service here